Sebagai satu sistem pengurusan yang baik ,
sesebuah organisasi perlu mempunyai matlamat atau objektif pengurusan yang
tersendiri . Objektif pengurusan merupakan satu perkara yang sangat penting .
Dalam konteks pengurusan islam , objektif
umum sesebuah organisasi seharusnya tidak lari dari matlamat umum syariah
islamiah . Syariat islam amat mementingkan prioriti dalam pengurusan umatnya .
1.2
ISI KANDUNGAN
Definisi Organisasi
Setiap organisasi, secara
amnya, merupakan himpunan individu ( dua atau lebih ) yang menjalankan
tugas tersendiri mengikut unit kerja,yang kemudiannya diselaraskan bagi
mencapai sesuatu matlamat yang telah ditetapkan.
Kenyataan diatas
menunjukkan bahawa organisasi merupakan satu sistem sosial yang merangkumi
semua bentuk kumpulan,termasuk syarikat perniagaan, badan kerajaan dan
separuh kerajaan, kumpulan sukarela, badan kebajikan, agama dan sebagainya.
CIRI-CIRI ORGANISASI
1.Sesebuah organisasi yang
telah dibentuk akan melambangkan identitinya yang tersendiri.
Misalnya,sebuah universiti
seharusnya melambangkan tempat untuk menimba ilmu, sebagai sebuah pusat
penyelidikan, dan juga sebagai sebuah institusi yang memberi perkhidmatan dan sumbangan
kepada masyarakat sama ada dalam bentuk bimbingan atau khidmat nasihat, dan
pengajaran dan pembelajaran lain. Untuk mencerminkan identiti atau nilai-nilai
tinggi sebagai sebuah menara gading, universiti hendaklah memainkan peranan
yang diharapkan oleh masyarakat kampus khususnya dan masyarakat awamamnya.
Dengan demikian fungsi sesebuah universiti itu didapati berbeza dengan
organisasi-organisasi lain yang mempunyai objektif tertentu.
2.Di dalam sesebuah organisasi,
sama ada organisasikecil atau besar, ia
mempunyai hierarki atau tingkat autoriti
Jika dibandingkan antara kedua-dua
organisasikecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi bilanganhierarki
(tingkat) aktiviti dan bilangan kakitanganpengurusan pada setiap tingkat.
Misalnya, organisasi besar mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat
autoriti dansetiap tingkat autoriti itu akan mempunyai lebih daripada tiga
atau empat pegawai yang bertanggung-jawab kepadaketua-ketua mereka yang
berada pada peringkat yang lebih tinggi lagi.
3.Di dalam sesebuah organisasi,
terdapat pembahagian kerja berdasarkan jenis pekerjaan atau bahagian yang
diwujudkan.
Pada umumnya, organisasipembuatan mewujudkan bahagian-bahagian
seperti bahagian pengeluaran dan pentadbiran. Di bahagian pentadbiran, terdapat
beberapa unit lain seperti personel,pemasaran, dan kewangan. Organisasi yang
mempunyai tiga bahagian itu beroperasi secara pembahagian kerja mengikut
tanggungjawab yang tertentu.
4.Bagi menentukan aktiviti
organisasi supayaberjalan dengan lebih teratur seperti yang dirancangkan, ia
memerlukan sistem pengawasan,penyelarasan dan pengawalan ke atas perjalanan
aktiviti.
Dengan demikian, di dalam
sesebuah organisasi,peraturan, dasar, prprosedur, dan sistem hubungan hendaklah
dijelaskan kepada kakitangan dengan jelas dan nyata.
PERANAN PENGURUS DALAM SESEBUH ORGANISASI
Menurut Henry Mintzberg, peranan pengurus
terbahagi kepada tiga bahagian:
1. Peranan sebagai penghubung atau orang
perantaraan.
2. Peranan sebagai penyebar atau
penyampai maklumat.
3. Peranan sebagai pembuat keputusan.
PERANAN PEGHUBUNG INDIVIDU
Terdapat tiga peranan pengurus sebagai
penghubung individu. Peranan-peranan ini datangnya terus daripada autoriti yang
dipunyai oleh beliau.
PERTAMA >>> Sebagai orang terpenting.
Oleh kerana pengurus itu mempunyai pangkat sebagai seorang ketua unit
organisasi, maka beliau mestilah menjalankan tanggungjawab yang bersifat
sosial. Walaupun peranan ini tidak memerlukan keputusan penting diambil dan
kadang-kadang dianggap biasa, tetapi ia penting demi untuk mengeratkan
perhubungan dan rasa tanggungjawab sebagai seorang ketua yang dihormati.
KEDUA >>> Sebagai pemimpin. Oleh
kerana pengurus itu bertanggungjawab kepada unit organisasi, maka ia
bertanggungjawab ke atas kerja-kerja kakitangan unit tersebut. Setiap pengurus
memainkan peranan sebagai pemimpin yang mendorong dan menggalakkan pekerja untuk bekerja
dan menentukan bahawa matlamat mereka itu sealiran dengan matlamat organisasi.
KETIGA >>> Sebagai pegawai
perhubungan. Sebagai pegawai perhubungan, pengurus harus mengadakan
hubungan dengan pihak luar untuk mendapatkan maklumat tentang perkembangan yang
berlaku di luar organisasi. Perhubungan ini dapat dilakukan secara tidak rasmi
atau secara persendirian tetapi mestilah berkesan.
PERANAN PENYAMPAI MAKLUMAT
Oleh kerana pengurus itu adalah penghubung
individu, maka ia dianggap sebagai nadi penting di dalam unitnya. Ia mungkin
tidak mengetahui segala-galanya tetapi ia tentu mengetahui lebih daripada
kakitangan lain hasil hubungannya dengan kakitangan di dalam dan pihak luar.
PERTAMA >>> Sebagai
pengawas. Sebagai pengawas, pengurus menjelajahi persekitaran untuk
mendapatkan maklumat. Maklumat dapat diperolehi melalui perbualan, percakapan,
dan secara spekulasi. Memandangkan pengurus itu berhubung dengan pihak lain,
maka ia mempunyai kelebihan mengumpulkan maklumat untuk organisasi.
KEDUA >>> Sebagai penyampai. Pengurus
mestilah berkongsi dan membahagikan maklumat yang diterima dari pihak luar.
KETIGA >>> Sebagai
jurucakap. Sebagai jurucakap, pengurus menghantarkan sebahagian
maklumatnyakepada mereka yang di luar dari unitnya.
PERANAN SEBAGAI PEMBUAT KEPUTUSAN
Maklumat adalah bahan asas di dalam membuat
keputusan. Pengurus memainkan
PERTAMA >>> Sebagai
usahawan. Sebagai usahawan, pengurus cuba membaiki unitnya dan
menyesuaikannya dengan keadaan persekitaran yang berubah-ubah. Sebagai
pengawas, pengurus hendaklah berada dalam keadaan berjaga-jaga untuk
mendapatkan ilham baru. Apabila ilham yang baik didapati, beliau akan memulakan
projek itu secara bersendiri dahulu atau beliau boleh mendelegasikan projek
tersebut kepada kakitangannya. Sesuatu projek itu, melibatkan perkara seperti
barangan baru, kempen perhubungan awam, peraliran dana yang kemaskini,
penyusunan semula bahagian yang lemah, penyelesaian masalah imej di divisi luar
negeri, menyatupadukan operasi komputer dan lain-lain.
KEDUA >>> Sebagai pengawal gangguan. Oleh
kerana perubahan yang berlaku itu di luar kawalan pengurus, maka ia mestilah
mengambil tindakan tertentu untuk mengelakkan keadaan daripada menjadi
bertambah teruk dan tidak terkawal. Dalam kejadian seperti pelanggan utama
telah ditimpa kebankrapan atau pembekal telah melanggar kontrak atau berlakunya
mogok oleh pekerja, maka pengurus hendaklah menumpukan masanya untuk mengatasi
masalah tersebut. Gangguan yang berlaku itu bukanlah disebabkan pengurus lemah
dan tidak menghiraukan keadaan, tetapi juga kerana ia tidak dapat meneka akibat
tindakan yang telah diambil, sekalipun ia seorang pengurus yang baik.
KETIGA >>> Sebagai pembahagi sumber.
Peranan pembuat keputusan yang ketiga ialah sebagai pembahagi sumber. Pengurus
bertanggungjawab untuk menentukan pihak yang akan mendapat sesuatu dan
banyaknya. Sumber yang penting, pengurus itu harus memperuntukkan masanya
kepada kakitangan supaya mereka dapat berhubung dengannya yang dianggap sebagai
nadi dan pembuat keputusan. Pengurus juga bertanggungjawab dalam membentuk unit
struktur, perhubungan rasmi dan menentukan cara sesuatu kerja itu dibahagikan
dan diselaraskan. Pengurus juga meluluskan keputusan penting sebelum
mengimplementasikannya. Dengan menetapkan kuasa ini, pengurus dapat menentukan
bahawa keputusan yang dibuat itu mempunyai hubungan dengan perjalanan aktiviti
dan fungsi-fungsi di dalam organisasi.
KEEMPAT >>> Sebagai perunding.
Pengurus menghabiskan masa yang sewajarnya di dalam perundingan. Sebagai
contoh, pengurus besar mengadakan perundingan dengan kesatuan sekerja atau
pengurus jualan mengadakan perundingan kontrak dengan pembeli atau pengurus
akan berunding dengan penyelia tentang isu-isu kerja dan lain-lain. Perundingan
diibaratkan sebagai satu tugas penting memandangkan pengurus mempunyai autoriti
dan maklumat yang cukup untuk mengadakan perundingan.
Setiap pengurus juga mempunyai tugas dan tanggungjawab yang tertentu. Apakah tugas dan tanggungjawab setiap pengurus ?
Setiap pengurus juga mempunyai tugas dan tanggungjawab yang tertentu. Apakah tugas dan tanggungjawab setiap pengurus ?
1. Pengurus ialah penyelaras dan pengarah di
dalam organisasi yang mengawasi aliran kerja serta menyatupadukan semua unsur
organisasi. Mereka mempunyai kuasa yang diberikan untuk mengarah orang lain
yang berada di bawah tanggungjawabnya.
2. Pengurus bertanggungjawab menggunakan
segala sumber dengan efisien untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
3. Pengurus juga tidak boleh lari daripada
bertanggungjawab ke atas kegagalan dan kejayaan orang di bawah jagaannya.
Kegagalan dan kejayaan itu mencerminkan prestasi pengurus berkenaan.
4. Pengurus mengimbangkan matlamat dan menetapkan
prioriti seperti menjalankan kerja yang penting dahulu atau dengan serta-merta.
5. Pengurus mewujudkan matlamat, perancangan,
dasar, dan mengimple-mentasikan strategi.
Aktiviti pengurusan berbeza mengikut tingkat
di dalam organisasi. Misalnya, pengurus atasan menggunakan kebanyakan masa
mereka di dalam perancangan jangka panjang, perhubungan awam, membuat dasar
serta menganalisis perkara-perkara yang berlaku di persekitaran luaran.
Pengurus pertengahan atau penyelia sebaliknya memainkan peranan yang lebih di
dalam penyelarasan dan pengawalan kerja pada peringkat operasi. Satu kenyataan
yang harus kita terima ialah pengurus lebih berhadapan dengan faktor-faktor
yang tidak dapat dikawal daripada faktor-faktor yang boleh dikawal. Misalnya,
sumber selalunya terhad, kuasa yang diberikan terbatas, pihak atasan
mengharapkan sesuatu yang mesti dicapai dan permintaan orang bawahan memerlukan
pertimbangan. Oleh yang demikian, untuk membolehkan sesuatu perkara itu
dilaksanakan, pengurus memerlukan kepakaran, keyakinan, dan mempunyai
kesabaran.
KEPENTINGAN
PENGURUSAN STRATEGIK DALAM PENGURUSAN ORGANISASI
Pengurusan strategik menjadi sebagai satu
rangka kerja yang tersusun dan sistematik. Ia perlu diterapkan dalam set minda
pada setiap ahli organisasi.Organisasi tidak dapat meramal dengan tepat tentang
masa hadapan.Walau bagaimanapun, pengurusan strategik dapat dijadikan sebagai
satu alat percubaan untuk memahami tentang tekanan-tekanan dan perubahan-perubahan
pada persekitaran masa depan secara sistematik dan strategik. Pengurusan
strategik akan menjadikan organisasi bertindak secara aktif bagi menghadapi
sebarang perubahan dan seterusnya pula memimpin perubahan tersebut,bukannya
sebagai pengikut dalam perubahan tersebut.Pengurusan strategik menjadikan
seseorang itu sebagai pemimpin yang cemerlang; melakukan sesuatu yang betul,
dengan betul, pada orang yang betul, pada tempat yang betul, pada masa yang
betul dan dalam belanjawan yang betul. Pengurusan dan perancangan strategik
berkaitan membuat keputusan. Keputusan yang dibuat pada hari ini, amat penting
untuk hari esok dan masa depan.Sebagai contoh: dari kisah sejarah bagaimana
keputusan yang diambil oleh Saidina Omar Al-Khattab,khalifah kerajaan Islam di
Madinah yang kedua telah mengambil keputusan untuk
mendokumenkan Al-Quransecara sistematik.
Pendokumentasian Al-Quran sebelum ini tidak dilakukan
oleh Rasulullah S.A.W.Oleh itu terdapat tentangan tentang idea tersebut,
tetapi oleh kerana beliau mempunyai pemikiran yang strategik, yang melihat
perubahan persekitaran di mana ramai para hafiz telah syahid dalam peperangan,
maka keputusan mendokumenkanAl-Quran itu amat penting. Ianya menjadikan
peraturan hidup berkekalan dan tetap terpelihara. Begitu jugalah dengan usaha
Imam Bukhari yang mendokumenkan hadith. Jadi proses perancangan strategik itu
ialah proses mendokumenkan secara sistematik apa yang akan dilakukan, siapa
yang akan melakukan,siapakah pelanggan yang menerima perkhidmatan kita,dan bagaimanakah
cara kita memenuhinya di samping menjadikannya sebagai satu rujukan untuk
mengambil tindakan pencegahan, pemulihan dan penambahbaikan.
8 PRINSIP PENGURUSAN BERKUALITI
1. Tumpuan kepada pelanggan
Pelanggan merupakan sebabnya wujud sesebuah organisasi.
Kehendak semasa dan masa depan pelanggan perlu difahami organisasi. Oleh itu
organisasi perlu dapat melebihi ekspetasi pelanggan.
2. Kepimpinan
Pengurusan atasan perlu mewujudkan kesepakatan dalam memandu
organisasi mencapai matlamat pewujudannya serta menilai semula sistem
pengurusan kualiti bagi memastikan ianya masih sesuai dan berkesan.
3. Penglibatan anggota
organisasi
Semua anggota merupakan sumber penting kepada organisasi.
Penglibatan dan kompetensi anggota-anggota ini amat diperlukan untuk menyumbang
kepada peningkatan prestasi organisasi.
4. Pendekatan proses
Pendekatan proses bermakna input, proses transformasi
input-input ini dan output kepda proses transformasi itu dikenalpasti. Hasil
yang dihasratkan, iaitu output daripada proses transformasi ini akan dapat
dicapai dengan lebih cekap apabila aktiviti-aktiviti dan sumber-sumber yang
terlibat diuruskan mengikut pendekatan proses.
5. Pengurusan yang mengamalkan
pendekatan sistem.
Pendekatan sistem bermakna semua proses yang ada hubungkait
dikenalpasti dan diuruskan dengan baik supaya objektif organisasi dapat dicapai
dengan lebih berkesan dan cekap.
6. Penambahbaikan secara
berterusan
Usaha-usaha penambahbaikan secara berterusan hendaklah
menjadi objektif tetap organisasi. Organisasi perlu merancang dan mengambil
tindakan penambahbaikan secara berterusan ke atas sistem pengurusan sistem
kualitinya. Tindakan ini boleh diambil berasaskandasar kualiti,
objektif-objektif kualiti, hasil audit, penganalisisan ke atas data, tindakan
pembetulan dan pencegahan serta kajian semula pengurusan.
7. Pendekatan membuat keputusan
berdasarkan fakta.
Keputusan-keputusan hendaklah berdasarkan kepada data dan
maklumat yang tepat supaya keputusan-keputusan inin lebih berkesan.
8. Hubungan dengan pelanggan
untuk faedah bersama
Organisasi dan pelanggannya saling bergantung antara satu
sama lain. Hubungan yang baik akan membawa faedah dan meningkatkan prestasi
kedua-dua pihak.
RUJUKAN
-BUKU
Pengurusan
islam DUA022 PTSB
-INTERNET
Fatin
Hafizah Muhammad Sukri,Definisi Dan Ciri Organisasi. www.scribd.com
Nur
Diyana Saad.Peranan Organisasi.http://dunialolipop87.blogspot.com
Shairazi
Aiman. Kepentingan Organisasi.scaminoreal.blogspot.my
No comments:
Post a Comment